Knut ja Alice Wallenbergin säätiö jakoi oikeustieteellisestä kirjallisuudesta myönnettävän pohjoismaisen palkinnon

Julkaistu 24.8.2017

Helsingissä pidettävän 41. pohjoismaisen lakimieskokouksen avajaisten yhteydessä 24.8.2017 Suomen korkeimman oikeuden presidentti emeritus Leif Sevón jakoi Knut ja Alice Wallenbergin Säätiön palkinnon oikeustieteellisistä suorituksista professori Mads Bryde Andersenille.

Helsingissä pidettävän 41. pohjoismaisen lakimieskokouksen avajaisten yhteydessä 24.8.2017 Suomen korkeimman oikeuden presidentti emeritus Leif Sevón jakoi Knut ja Alice Wallenbergin Säätiön palkinnon oikeustieteellisistä suorituksista professori Mads Bryde Andersenille, Kööpenhamina, seuraavin perusteluin:

Laajasta ja korkeatasoisesta kirjallisesta tuotannosta eri oikeustieteen aloilla sekä johtavasta asemasta pohjoismaisessa tutkijain yhteisössä.

Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1981 ja jaettiin nyt 13. kertaa pohjoismaisen lakimieskokouksen yhteydessä. Nämä kokoukset järjestetään joka kolmas vuosi jossain pohjoismaisessa pääkaupungissa.

Sääntöjen mukaan palkinto jaetaan pohjoismaisille lakimiehille tunnustuksena erittäin ansiokkaasta käytännön tai teoreettisesta oikeustieteellisestä kirjallisesta tuotannosta. Palkinnonsaajan valitsee Institutet för Rättsvetenskaplig Forskning, jonka Knut ja Alice Wallenbergin Säätiö on perustanut. Palkintosumma on nyt 1 000 000 kruunua.

Tukholma 24.8.2017

Palkinnonsaajan lyhyt esittely:

Mads Bryde Andersen, synt. 1958, on vuodesta 1991 toiminut Kööpenhaminan yliopiston varallisuusoikeuden professorina. Hänen laaja kirjallinen tuotantonsa koskee lähinnä sopimus-, obligaatio-, asianajo-, eläke- ja IT-oikeuden aloja.

Hän on pohjoismaisen lakimieskokouksen paikallisen hallituksen puheenjohtaja Tanskassa.