Toimeentulotukivalitusten määrät ovat kasvussa hallinto-oikeuksissa

Julkaistu 12.1.2018

Toimeentulotuen siirtyminen Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alusta on kasvattanut hallinto-oikeuksiin tulevien toimeentulotukea koskevien valitusten määrää. On odotettavissa, että se lisää myös korkeimman hallinto-oikeuden työmäärää alkaneena vuonna. Kelassa on vireillä poikkeuksellisen paljon toimeentulotukeen liittyviä oikaisuvaatimuksia.

Korkeimpaan hallinto-oikeuteen tuli viime vuoden aikana 132 perustoimeentulotukeen liittyvää valitusta. Määrä kasvaa mitä todennäköisimmin tämän vuoden aikana, sillä Kelan päätöksistä on valitettu hallinto-oikeuksiin poikkeuksellisen paljon. Vuonna 2017 Kelan päätöksistä valitettiin hallinto-oikeuksiin 889 kertaa.

Kelan päätökseen voi hakea muutosta ainoastaan Kelalle osoitettavalla oikaisuvaatimuksella. Oikaisuvaatimuksen ratkaisuun tyytymätön asiakas voi valittaa päätöksestä vielä hallinto-oikeuteen.

Mikäli hallinto-oikeuden päätös ei asiakasta tyydytä, hän voi vielä hakea lupaa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Eduskunnan oikeusasiamiehelle voi kannella toimeentulotukea koskevasta päätöksestä, mutta oikeusasiamies ei voi kumota tai muuttaa toimeentulotukipäätöstä.

Päivi Musakka, viestintäpäällikkö
paivi.musakka@oikeus.fi