ACA-Europe on huolestunut oikeusvaltion vaarantumisesta eräissä Euroopan unionin jäsenmaissa

Julkaistu 24.5.2018

ACA-Europe on yleiskokouksessaan Haagissa toukokuussa ilmaissut vakavan huolensa siitä, että oikeusvaltion perusperiaatteet ovat eräissä unionin jäsenmaissa vaarantuneet.

Euroopan unionin jäsenmaiden ylimpien hallintotuomioistuinten järjestö ACA-Europe on yleiskokouksessaan Haagissa 15.5.2018 yksimielisesti hyväksymässään julkilausumassa ilmaissut vakavan huolensa siitä, että oikeusvaltion perusperiaatteet ovat eräissä unionin jäsenmaissa vaarantuneet sekä valtiollisen vallanjaon että tuomioistuinten riippumattomuuden suhteen. Järjestö kiinnittää hallitusten huomiota siihen, että oikeudellinen yhteistyö vaatii keskinäistä luottamusta oikeuslaitosten välillä sekä lainalaisuuden toteutumista unionin kaikissa jäsenmaissa. ACA-Europe antaa myös voimakkaan tukensa jäsentuomioistuimilleen kaikkia sellaisia kansallisia toimia vastaan, jotka uhkaavat oikeuslaitosten riippumattomuutta ja niiden tekemien ratkaisujen täytäntöönpanoa.

Päivi Musakka, viestintäpäällikkö
paivi.musakka@oikeus.fi