Dataskydd

Högsta förvaltningsdomstolen behandlar personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i gällande lagstiftning. Ytterligare uppgifter om behandlingen av personuppgifter samt information om den registrerades rättigheter finns tillgängliga i följande meddelanden: behandling av personuppgifter i rättskipningsärenden, behandling av personuppgifter i anda än rättsskipningsärenden och den registrerades rättigheter.

Behandling av personuppgifter i rättskipningsärenden

1 Allmänt

Det här meddelandet gäller behandlingen av rättskipningsärenden i högsta förvaltningsdomstolen samt behandlingen av uppgifter som hänför sig till rättskipningen i de system och register som högsta förvaltningsdomstolen är registeransvarig för.

Syftet med meddelandet är att ge information om behandlingen av uppgifter samt övrig information som enligt den gällande dataskyddslagstiftningen ska tillhandahållas de registrerade. Meddelandet finns till påseende på högsta förvaltningsdomstolens webbsida (www.hfd.fi) samt på anslagstavlan.

2 Registeransvarig

Högsta förvaltningsdomstolen
Postadress: PB 180, 00131 Helsingfors
Besöksadress: Fabiansgatan 15, 00130 Helsingfors
Telefonnummer: 029 56 40200
E-post: korkein.hallinto-oikeus@oikeus.fi

3 Kontaktperson för den registeransvarige

Jenny Rebold
Kanslichef
Telefonnummer: 029 56 40200 (växel)
E-post: korkein.hallinto-oikeus@oikeus.fi

4 Dataskyddsansvarig

Satu-Maarit Tarkkanen
Chef för informationstjänsten
Telefonnummer: 029 26 40200 (växel)
E-post: korkein.hallinto-oikeus@oikeus.fi

5 Syfte och rättslig grund för behandling av personuppgifter

Det är nödvändigt att behandla personuppgifter för att uppfylla högsta förvaltningsdomstolens lagstadgade uppgifter.

Den centrala rättsgrunden för behandlingen av personuppgifter:

  • Finlands grundlag 3 §, 98 § och 99 §
  • domstolslagen 1 kap. 2 §
  • lagen om högsta förvaltningsdomstolen
  • lagen om rättegång i förvaltningsärenden
  • lagen om offentlighet i myndigheters verksamhet 18 §
  • förordningen om offentlighet och god informationshantering i myndigheternas verksamhet 5 och 6 §
  • högsta förvaltningsdomstolens arbetsordning 29 §

En del av uppgifterna som behandlas är sekretessbelagda. Sekretessen grundar sig på bland annat följande författningar:

  • lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet
  • lagen om offentlighet vid rättegång i förvaltningsdomstolar
  • dataskyddslagen
  • lagen om behandling av personuppgifter i brottmål och vid upprätthållande av den nationella säkerheten

Ändringssökande i högsta förvaltningsdomstolen, uppgiftssekretess och behandlingen av personuppgifter som hänför sig till särskilda personuppgiftsgrupper berörs dessutom av flera specialförfattningar som gäller viss verksamhet, förfarande eller rättsområde.

6 Beskrivning av kategorierna av registrerade och kategorierna av personuppgifter som behandlas

Högsta förvaltningsdomstolen behandlar uppgifter som omfattar parterna, rättegångsbiträden och – ombud samt andra om deltar i rättskipningsärendet. Dessutom behandlas uppgifter om den personal i högsta förvaltningsdomstolen som deltar i ärendets behandling och den dömande verksamheten.

Uppgifter som behandlas är:
  • namn
  • hemkommun
  • kontaktuppgifter och delgivningsadress (bland annat adress, telefonnummer, e-postadress och uppgifter som gäller elektroniska tjänster)
  • språk
  • spärrmarkering
  • förbud mot utlämning av kontaktuppgifter
  • födelsetid/personsignum/FO-nummer
  • personnummer (kundnummer) för UMA-registret
  • uppgifter för elektronisk fakturering
  • uppgifter om rättshjälp
  • biträdets eller ombudets uppgifter
  • övriga uppgifter som är nödvändiga för ärendets behandling (t.ex. uppgifter om att personen avlidit, konkurs, förbud att uppträda eller begränsning av handlingsbehörigheten)

Rättegångshandlingarna eller uppgifter som i övrigt behandlas kan dessutom innehålla andra personuppgifter så som personsignum eller uppgifter om familj, arbete, hobbyn, hälsotillstånd, sexuell läggning, brottslighet eller etniskt ursprung samt uppgifter om domar för brott, förseelser eller säkerhetsåtgärder som hänför sig till dem. Dessa uppgifter indexeras emellertid inte så att det ur informationssystemen skulle vara möjligt att till exempel söka alla personer som representerar ett särskilt etniskt ursprung.

7 Vanliga informationskällor

Uppgifterna fås i huvudsak av parterna, de behöriga myndigheterna i ärendet och andra som deltar i ärendets behandling. Dessutom kan uppgifter fås från följande instanser:

  • andra domstolar
  • Rättsregistercentralen
  • Befolkningsregistercentralen
  • Skatteförvaltningen
  • Migrationsverket
  • Trafiksäkerhetsverket (Trafi)
  • Lantmäteriverket
  • Patent- och registerstyrelsen
  • Institutet för hälsa och välfärd
  • Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira
  • Folkpensionsanstalten
  • rättshjälpsbyråerna
  • rättegångsbiträdesnämnden
  • regionförvaltningsmyndigheterna
  • kommunerna
  • enheterna för social- och hälsovården
  • andra myndigheter och instanser av vilka uppgifter som är nödvändiga för ärendets behandling fås

8 Mottagare eller kategorier av mottagare som personuppgifter har lämnats ut till eller kommer att lämnas ut till

Uppgifter lämnas ut till bland annat parterna i målet, myndigheter och utomstående instanser (allmän offentlighet). Uppgifter lämnas ut i enlighet med bestämmelserna i lagen om offentlighet vid rättegång i förvaltningsdomstolar, lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet eller övrig lagstiftning gällande utlämnandet av uppgifter.

Mottagare som personuppgifter regelbundet överförs eller lämnas ut till:

  • part i målet eller andra som deltar i målet samt dennes biträde eller ombud
  • myndigheten som fattat beslutet eller övrigt avgörande som är föremål för ändringssökandet
  • förvaltningsdomstolarna
  • Rättsregistercentralen
  • Skatteförvaltningen
  • Migrationsverket
  • polisen
  • statsrådet och ministerierna
  • Riksarkivet
  • riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern i statsrådet
  • andra statliga och kommunala myndigheter eller enheter

Uppgifter kan dessutom lämnas ut till bland annat följande mottagare:

  • Rättegångsbiträdesnämnden
  • Advokatförbundets tillsynsnämnd
  • officiella tidningen
  • Finlex-databasen och Edilex
  • massmedia
  • EU:s organ
  • medlemsstaternas justitieförvaltningsmyndigheter och domstolar
  • utländska myndigheter som sköter delgivningar

Uppgifter kan lämnas ut till offentligheten även genom att publicera högsta förvaltningsdomstolens beslut, pressmeddelanden eller övrig motsvarande information på högsta förvaltningsdomstolens webbsida eller annan publiceringsplattform. När uppgifter lämnas ut på detta sätt eller för att publiceras t.ex. i Finlex-databasen pseudonymiseras personuppgifterna på det sätt om vilket bestäms i högsta förvaltningsdomstolens direktiv för utgivning .

Uppgifter kan lämnas ut även till andra mottagare till den del som genomförandet enligt lag av den allmänna offentligheten eller annan skyldighet att lämna ut information kräver. På grund av verksamhetens natur är inte alla möjliga mottagare av uppgifter kända på förhand och de kan därför inte listas på ett uttömmande sätt.

9 Kategorier av överföring av personuppgifter till tredje land eller internationella organisationer

Uppgifter lämnas inte ut och förs inte över utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet förutom i situationer då det krävs för ärendets behandling (t.ex. delgivning till ett land utanför EU/EES).

10 Bevaringstider för uppgifter

Uppgifterna bevaras i enlighet med högsta förvaltningsdomstolens arkivbildningsplan. Bevaringstiden för uppgifter i ärendehanteringssystem och handlingar som ska förvaras varaktigt i arkiv är inte begränsad.

Bevaringstiden för handlingar i arkivbildningsplanen är 25 år för handlingar som ska sparas en bestämd tid eller så bevaras handlingarna permanent. Handlingar som ska sparas en viss tid kan förstöras när bevaringstiden har löpt ut.

11 Den registrerades rättigheter

Om den registrerades rättigheter bestäms i EU:s dataskyddsförordning eller i övrig tillämplig lagstiftning gällande skydd av personuppgifter (tillsammans nedan dataskyddslagstiftning). Sådana rättigheter är bland annat

  • rätten till insyn
  • rätten att få uppgifterna rättade, kompletterade eller raderade
  • rätten att få behandlingen av uppgifterna begränsad
  • rätten att göra invändningar
  • rätten att inge klagomål till tillsynsmyndigheten

Ytterligare information om den registrerades rättigheter och om rättigheternas innehåll och deras användning finns att tillgå i meddelandet om de registrerades rättigheter

Publicerad 2.1.2024