HFD:2021:155

Enligt 1 § i landskapslagen om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd är syftet med lagen att under begränsad tidsperiod trygga försörjningen hos personer som har hamnat i en svår situation på arbetsmarknaden samt att främja deras förutsättningar att komma in på eller återvända till arbetsmarknaden. Enligt 2 § 2 mom. i samma lag är det temporära tilläggsstödet 30 euro per dag och kan utbetalas för tidsperioden 1 april 2020 – 30 juni 2020.

Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet hade beslutat att bevilja tilläggsstödet till A till ett minskat belopp eftersom hen erhållit sjukpension från Sverige. Arbetsmarknads- och studieservicemyndigheten hänvisade till 5 § 5 mom. i den nämnda lagen enligt vilket i övrigt de med stöd av blankettlagen tillämpliga bestämmelserna om verkställighet i lagen om utkomstskydd för arbetslösa jämte avvikelser ska iakttas.

Ålands förvaltningsdomstol ansåg att det i landskapslagen om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd inte uttryckligen stadgats om jämkning av det temporära tilläggsstödet i sådana situationer där den som ansöker om arbetslöshetsförmåner erhåller jämkade eller minskade arbetslöshetsförmåner. En sådan tolkning att man på grund av hänvisningen till verkställighetsbestämmelserna i lagen om utkomstskydd för arbetslösa skulle kunna härleda att det temporära tilläggsstödet också ska jämkas ifall den beviljade arbetslöshetsförmånen jämkas finner inte stöd i lag.

Förvaltningsdomstolen upphävde Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighets beslut till den del myndigheten hade beslutat att tilläggsstödet ska minskas med motsvarande procent som det beviljade arbetsmarknadsstödet och återförvisade ärendet till denna del till Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet för ny behandling. Högsta förvaltningsdomstolen ändrade inte förvaltningsdomstolens beslut.

Landskapslagen (ÅFS 2003:71) om tillämpning i landskapet Åland av lagen om utkomstskydd för arbetslösa 1 §

Landskapslagen (ÅFS 2020:36) om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd 1 §, 2 §, 3 §, 4 § och 5 §

Beslut som överklagas

Ålands förvaltningsdomstol 14.4.2021 nr H7/2021

Ärendets tidigare handläggning

Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet (nedan också AMS) har 10.6.2020 (nr 126/19) beslutat att bevilja A arbetsmarknadsstöd för tiden 8.5.-9.6.2020. Arbetsmarknadsstödet är 26,45 euro per dag. Det temporära tilläggsstödet är 23,58 euro per dag.

Beslutet har motiverats med att arbetsmarknadsstödet har beviljats till ett reglerat belopp eftersom A erhåller sjukersättning från Försäkringskassan i Sverige till ett belopp om 1 618 svenska kronor per månad. Beloppet har räknats om till 154,92 euro brutto för tiden 8.5.-9.6.2020. Det jämkade beloppet utgör 79 procent av fullt arbetsmarknadsstöd. Tilläggsstödet har minskats med motsvarande procent.

A har i sina besvär till förvaltningsdomstolen yrkat att det temporära tilläggsstödet inte ska minskas alls, då det jämkade beloppet på arbetsmarknadsstödet redan reglerat hennes inkomst från sjukpensionen till 100 procent.

Förvaltningsdomstolens avgörande

Förvaltningsdomstolen har med sitt överklagade beslut upphävt det överklagade beslutet till den del som Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet har beslutat att tilläggsstödet ska minskas med motsvarande procent som det beviljade arbetsmarknadsstödet och till denna del återförvisat ärendet till Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet för ny behandling.

Förvaltningsdomstolen har angett följande skäl för sitt beslut:

Tillämpliga lagrum

Enligt 4 kap. 1 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa har rätt till jämkade arbetslöshetsförmåner under de förutsättningar som anges i 1–3 kap. i denna lag en arbetssökande

1) som får inkomst av deltidsarbete, dock inte om deltidsarbetet baserar sig på en arbetstidsförkortning som gjorts på arbetstagarens initiativ, 2) vars arbetstid per dag har förkortats på grund av permittering eller av en orsak som jämställs med permittering eller som är förhindrad att arbeta på grund av en sådan stridsåtgärd som inte står i samband med den arbetssökandes anställningsvillkor eller arbetsförhållanden, 3) som får inkomst av heltidsarbete som varar högst två veckor, eller 4) som har inkomst av företagsverksamhet eller eget arbete enligt 1 kap. 6 §.

Enligt 4 kap. 5 § i samma lag uträknas den jämkade arbetslöshetsförmånen så att förmånen och 50 procent av den del av inkomsten som överstiger det skyddade beloppet sammanlagt under en jämkningsperiod kan uppgå till det belopp som annars hade kunnat betalas i förmån. Det skyddade beloppet är 1) 300 euro under en jämkningsperiod om en månad, 2) 300 euro vid användningen av sådan beräknad inkomst som avses i 4 § 2 mom., 3) 279 euro under en jämkningsperiod om fyra på varandra följande kalenderveckor.

Beloppet av jämkad inkomstrelaterad dagpenning beräknas så att summan av nämnda dagpenning jämte eventuella barnförhöjningar och inkomsten under jämkningsperioden är högst lika stor som den lön som ligger till grund för den inkomstrelaterade dagpenningen, likväl minst samma belopp som personen i fråga skulle ha rätt att få i grunddagpenning.

Enligt 1 § i landskapslagen om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd (2020:36) är syftet med lagen att under begränsad tidsperiod trygga försörjningen hos personer som har hamnat i en svår situation på arbetsmarknaden samt att främja deras förutsättningar att komma in på eller återvända till arbetsmarknaden.

Enligt 2 § i samma lag kan för ett i 1 § avsett ändamål ett temporärt tilläggsstöd beviljas personer på det sätt som bestäms i denna lag.

Det temporära tilläggsstödet är 30 euro per dag och kan utbetalas för tidsperioden 1 april 2020 – 30 juni 2020. Stödet betalas ut för fem dagar per vecka.

Enligt 3 § i samma lag kan ett temporärt tilläggsstöd beviljas den som är berättigad till grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd med stöd av landskapslagen (2003:71) om tillämpning i landskapet Åland av lagen om utkomstskydd för arbetslösa, nedan kallad blankettlagen.

En förutsättning för att temporärt tilläggsstöd ska beviljas är att personen i fråga har beviljats grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd med stöd av blankettlagen och att arbetslöshetsförmånen utbetalas för den i 2 § 2 mom. angivna tidsperioden.

Upphör rätten till en arbetslöshetsförmån enligt blankettlagen upphör också rätten till det temporära tilläggsstödet och utbetalningen av tilläggsstödet upphör samtidigt med att utbetalningen av arbetslöshetsförmånen upphör.

Enligt 4 § i samma lag ska det temporära tilläggsstödet inte inverka på beloppet för de arbetslöshetsförmåner som utbetalas med stöd av blankettlagen.

Enligt 5 § i samma lag fordras ingen särskild ansökan för att beviljas det temporära tilläggsstödet utan rätten till det temporära tilläggsstödet prövas samtidigt med att ansökan om arbetslöshetsförmåner enligt blankettlagen prövas.

Det temporära tilläggsstödet beviljas från samma tidpunkt som en arbetslöshetsförmån enligt blankettlagen beviljas, under förutsättning att arbetslöshetsförmånen gäller för den i 2 § 2 mom. angivna tidsperioden.

Har en arbetslöshetsförmån enligt blankettlagen beviljats före den 1 april 2020 ska tilläggsstödet endast utbetalas samtidigt med arbetslöshetsförmånen för den i 2 § 2 mom. angivna tidsperioden.

Om en arbetslöshetsförmån beviljas retroaktivt för en tid som infaller under den i 2 § 2 mom. angivna tidsperioden ska tilläggsstödet utbetalas samtidigt med arbetslöshetsförmånen för nämnda tidsperiod.

I övrigt ska de med stöd av blankettlagen tillämpliga bestämmelserna om verkställighet i lagen om utkomstskydd för arbetslösa jämte avvikelser iakttas.

Förvaltningsdomstolens slutsatser

I ärendet är utrett och ostridigt att ändringssökanden erhåller sjukpension från Sverige till ett belopp om 1 618 svenska kronor per månad. Ändringssökanden har inte ifrågasatt att hennes arbetsmarknadsstöd av denna orsak jämkas, men hon har i sina besvär yrkat att det temporära tilläggsstödet inte ska minskas alls, då det jämkade beloppet på arbetsmarknadsstödet redan reglerat hennes inkomst från sjukpensionen till 100 procent.

Hon har vidare anfört att eftersom tilläggsstödet minskas med motsvarande procent som grunddagpenningen jämkas med görs ett avdrag om 255,20 euro per 20 dagar för att hon får 155,27 euro i månaden i sjukpension. AMS har i sitt utlåtande anfört att även det temporära tilläggsstödet ska minskas då bestämmelsen i landskapslagen om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd anger att de med stöd av blankettlagen tillämpliga bestämmelserna om verkställighet i lagen om utkomstskydd för arbetslösa jämte avvikelser ska iakttas.

Förvaltningsdomstolen konstaterar inledningsvis att frågeställningen i detta ärende inte gäller huruvida det temporära tilläggsstödet överhuvudtaget ska betalas ut, utan huruvida det ska betalas till minskat belopp på samma sätt som arbetsmarknadsstödet till följd av att ändringssökanden erhåller sjukpension från Sverige. I 3 § landskapslagen om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd stadgas, såsom ovan framkommer, att en förutsättning för att temporärt tilläggsstöd ska beviljas är att personen i fråga har beviljats grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd med stöd av blankettlagen och att arbetslöshetsförmånen utbetalas för den i 2 § 2 mom. angivna tidsperioden. Vidare stadgas det i 5 § i samma lag att i övrigt ska de med stöd av blankettlagen tillämpliga bestämmelserna om verkställighet i lagen om utkomstskydd för arbetslösa jämte avvikelser iakttas.

Förvaltningsdomstolen konstaterar att bestämmelserna om verkställighet återfinns i 11 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Det aktuella kapitlet innehåller bl.a. bestämmelser om ansökan om arbetslöshetsförmåner, behandlingen av ansökan om arbetslöshetsförmåner och beslut om förmåner. Lagförslaget till landskapslag om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd (13/2019-2020) anger att vid verkställigheten av det föreslagna temporära tilläggsstödet fordras en rad bestämmelser om det rör förvaltningsförfarande och som bör iakttas. Eftersom tilläggsstödet beviljas i anslutning till de arbetslöshetsförmåner som beviljas enligt blankettlagen är det enligt lagförslaget mest ändamålsenligt att blankettlagens verkställighetsbestämmelser även ska iakttas på tilläggsstödet. Det kan exempelvis gälla bestämmelser om betalningssätt, tillfälligt avbrott i utbetalningen, återkrav, kvittning och indrivning i den med stöd av blankettlagen tillämpliga lagen om utkomstskydd för arbetslösa. I paragrafens 5 mom. intas således enligt lagförslaget en bestämmelse om att de med blankettlagen tillämpliga bestämmelserna om verkställighet i lagen om utkomstskydd för arbetslösa jämte avvikelser även iakttas.

Vidare konstaterar förvaltningsdomstolen att bestämmelserna om jämkade och minskade arbetslöshetsförmåner däremot återfinns i 4 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Till detta kapitel finns ingen hänvisning i landskapslagen om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd.

Med beaktande av vad som redogjorts för ovan är förvaltningsdomstolens bedömning att det i landskapslagen om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd inte uttryckligen stadgats om jämkning av det temporära tilläggsstödet i sådana situationer där den som ansöker om arbetslöshetsförmåner erhåller jämkade eller minskade arbetslöshetsförmåner. Det lagrum som AMS hänvisat till hänvisar i sin tur till bestämmelserna om verkställighet i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Förvaltningsdomstolens bedömning är att en sådan tolkning som AMS gjort, dvs. att man på grund av hänvisningen till verkställighetsbestämmelserna i lagen om utkomstskydd för arbetslösa skulle kunna härleda att det temporära tilläggsstödet också ska jämkas ifall den beviljade arbetslöshetsförmånen jämkas, inte finner stöd i lag. Det överklagade beslutet upphävs därför till den del som Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet beslutat att det beviljade tilläggsstödet ska minskas med motsvarande procent som det beviljade arbetsmarknadsstödet och ärendet återförvisas till denna del till Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet för ny behandling.

Rättsnormer som förvaltningsdomstolen har tillämpat

Ovannämnda bestämmelser samt 1 § i landskapslagen om tillämpning i landskapet Åland av lagen om utkomstskydd för arbetslösa

Ärendet har avgjorts av förvaltningsdomstolens ledamöter Irina Wikström, Kristina Fagerlund och Sandra Kevin, som också har föredragit ärendet.

Handläggning i högsta förvaltningsdomstolen

Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet har ansökt om besvärstillstånd och i sina besvär yrkat att förvaltningsdomstolens beslut ska upphävas.

Ändringssökanden har motiverat sina besvär på bland annat följande sätt:

Förvaltningsdomstolens beslut bygger på en felaktig tillämpning av lag. Förvaltningsdomstolen tolkar de aktuella bestämmelserna i 3 och 5 §§ landskapslagen om temporärt tilläggsstöd till den som lyfter grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd på ett inskränkt och fel sätt.

I samband med att AMS skulle påbörja verkställandet av den ovan nämnda lagen efterhördes om Ålands landskapsregering kunde ge tillämpningsanvisningar. Lagberedningschefen som berett lagen har konstaterat att tolkningen av bestämmelserna ska vara den att med stöd av 3 och 5 §§ i den nya lagen tillämpa blankettlagens kriterier för att lyfta arbetslöshetsförmåner, dvs. med de begränsningar och jämkningar som görs även för den så kallade a-förmånen. Det är dessa tillämpningsanvisningar AMS har följt. Beaktande dessa anvisningar så vore det ett tjänstefel att tillämpa lagen på annat sätt.

Högsta förvaltningsdomstolens avgörande

Högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd och prövar ärendet. Besvären avslås. Förvaltningsdomstolens beslut ändras inte.

Skälen till högsta förvaltningsdomstolens avgörande

Med beaktande av de skäl och bestämmelser som förvaltningsdomstolen har angett till stöd för sina beslut, yrkandena i högsta förvaltningsdomstolen och utredningen i ärendet finns det inte skäl att ändra förvaltningsdomstolens beslut.

Ärendet har avgjorts av justitieråden Irma Telivuo, Leena Äärilä, Anne Nenonen, Joni Heliskoski och Tero Leskinen. Föredragande Heidi Jääskeläinen.

Publicerat 8.11.2021