HFD:2025:5

Samfundet A hade rätt att få minst 25 procent av den utländska B-fondens vinst. B-fonden var en öppen placeringsfond i trustform med rörligt kapital och som riktades till en obegränsad krets. Fondens egentliga placeringsverksamhet motsvarade långt en inhemsk placeringsfonds verksamhet.

Frågan var om B-fonden ska anses vara A:s bassamfund. I ärendet skulle avgöras om B-fonden anses de facto bedriva ekonomisk verksamhet i sin hemviststat på det sätt som förutsätts i bassamfundslagen.

Bassamfundslagens bestämmelser ska tolkas så att de uppfyller minimikraven i skatteflyktsdirektivet 2016/1164/EU (ATAD). För att B-fonden inte ska vara ett bassamfund för A förutsätts enligt den finska språkversionen i Atad-direktivet att den bedriver betydande (verklig enligt svenska versionen) ekonomisk verksamhet som stöds av personal, utrustning, tillgångar och lokaler. Med beaktande av de olika språkversionerna av ATAD skulle en sådan tolkning av bassamfundslagen som förutsätter verklig ekonomisk verksamhet redan i sig anses uppfylla ATAD. B-fondens verksamhet skulle på de grunder som närmare framgår ur högsta förvaltningsdomstolens beslut anses vara ekonomisk verksamhet enligt 3 § 1 mom. i bassamfundslagen.

Centralskattenämndens förhandsavgörande för skatteåren 2023‒2024.

Lagen om beskattning av delägare i utländska bassamfund (bassamfundslagen) 2 § 1 mom. och 3 §

Rådets direktiv om fastställande av regler mot skatteflyktsmetoder som direkt inverkar på den inre marknadens funktion 2016/1164/EU (ATAD) art. 3 och art. 7.2a

Ärendet har avgjorts av justitieråden Hannele Ranta-Lassila, Mikko Pikkujämsä, Vesa-Pekka Nuotio, Joni Heliskoski och Tero Leskinen. Föredragande Jarkko Kyllönen.