Högsta förvaltningsdomstolens strategi 2021-2025

Strategiarbetet har innefattat en utvärdering av ändringar i högsta förvaltningsdomstolens verksamhetsmiljö under kommande år. Syftet har varit att styrka de värden som styr verksamheten samt domstolens basuppdrag. Utgående från dessa definieras i strategin de centrala målen för strategiperioden samt därtill hörande specifika avsikter för utveckling av verksamheten. Strategin omfattar inte enskilda rättsskipningsavgöranden utan styr högsta förvaltningsdomstolens verksamhet på ett allmänt plan.

Värden som styr verksamheten

  • Rättvisa skipas vid högsta förvaltningsdomstolen i rättegångsförfarandet, beslutsfattandet och de interna interaktionerna med stöd i tre centrala värden.
  • Oavhängighet är en grundförutsättning för verksamheten och en garanti för att HFD verkar självständigt och opartiskt. En stark lagbundenhet och en objektiv bedömning av ärenden styr arbetet.
  • Tillförlitlighet uppstår genom konsekvent, balanserad och ansvarsfull verksamhet där personalen tillsammans arbetar för att parterna i rättegången kan lita på beslutens lagenlighet.
  • Sakkunskap består av en kunnig och engagerad personals professionella skicklighet och vilja att fortgående upprätthålla och vidareutveckla sina kunskaper.

Basuppgift

Som den högsta förvaltningsrätten upprätthåller högsta förvaltningsdomstolen för sin del rättsstatens funktioner genom att garantera rättssäkerhet, trygga lagbundenheten inom förvaltningen och styra en enhetlig rättspraxis. HFD fullgör sin uppgift i form av en rättvis rättegång och som en del av det europeiska domstolssystemet.

Centrala mål och strategiska avsikter

Samhällspåverkan

HFD är känd som en pålitlig utövare av den högsta domsrätten i förvaltningsmål. De rättidiga besluten håller hög klass och HFD informerar aktivt om dem.

Avsikter

  • HFD:s beslut är sakkunnigt skrivna, språkligt klara och tydliga till sin uppbyggnad.
  • Kommunikation om HFD:s beslut och beslutsfattande ökar kunskapen om, förståelsen för och tilltron till HFD:s verksamhet.
  • Förståelsen för HFD:s uppgift förbättras genom att domstolens roll och dess gränser förklaras i beslutsskäl från fall till fall samt allmänt i HFD:s informationsförmedling.

Verksamhetsprocesserna

Verksamhetsprocesserna och elektroniska arbetsredskap tjänar ett kvalitativt och effektivt beslutsfattande och en rättvis rättegång.

Avsikter

  • Med hjälp av en effektiv tillämpning av besvärstillståndsförfarandet förkortas behandlingstiderna och förbättras kvaliteten på prejudikaten.
  • Arbetsmetoderna, ansvarsområdena och arbetsbeskrivningarna är ändamålsenliga även i en digital arbetsmiljö.
  • En aktiv processledning främjar en rättvis rättegång.

Personalen

HFD är en välkänd och intressant arbetsgivare vars viktigaste resurs är en engagerad och kunnig personal.

Avsikter

  • En systematisk personal- och utbildningsplanering säkerställer att kunskapen upprätthålls och utvecklas samt att kunnig personal finns att tillgå.
  • God arbetsledning och personalens inbördes uppskattning främjar arbetstagarnas välmående.
  • En ändamålsenlig arbetsfördelning möjliggör ett smidigt, ansvarsfullt och självstyrt arbete. Arbetsfördelningen garanterar att allas sakkunskap utnyttjas på bästa möjliga sätt.

Publicerad 18.6.2021